Om ARK

Asker Rideklubb er en aktiv rideklubb som ble stiftet i 1973. Vi holder til i eget ridehus like ved Semsvannet (Nedre Berg vei 19) og har medlemmer fra staller over hele Asker og omegn. Vi har faste treninger i sprang og dressur, i tillegg til helgekurs i flere disipliner. Flere av våre medlemmer er ute og representerer klubben på stevner i sprang, dessur og feltritt på distrikts-, lands- og elitenivå.

Ønsker du være med i en klubb med godt miljø og ryttere på alle nivåer og de fleste disipliner, er vi klubben for deg!
Ta kontakt på admin@askerrideklubb.no om du har spørsmål.

Visjon og verdier

Visjon

Asker Rideklubb skal være en god rideklubb for alle medlemmer/ryttere fra staller i Asker og skal bidra med tilrettelegging for ridning og opplæring/kurs på alle nivåer.

Verdier

Glede – vi skal ha det gøy sammen
Utvikling – utvikling og mestring sammen
Inkluderende – alle er velkomne

Mål

Asker Rideklubb skal være en god rideklubb med ridetilbud til alle staller/ryttere i tilknytning til Ridehuset.

• Gi et godt og bredt ridetilbud til alle våre medlemmer
  • Legge til rette for et godt samarbeide med andre klubber/staller i Asker
  • Utvikle et sosialt og trygt miljø for våre medlemmer som inkluderer glede, trygghet og samhold.

Historikk

Asker Rideklubb ble stiftet på Hvile Gård i 1973. Finn og Vesla Jarlsrud som drev stallen på Hvile var pådrivere for å få dannet et idrettslag.

Anniken Herstad var første formann. Kari Stenseng var nestleder og med i styre og stell i mange år. Klubben hadde mange ryttere som var ute og startet over hele landet og ponniene fra Asker rasket med seg masse premier.  I 1979 flyttet vi hovedsete til Steinseth. Steinseth ridesenter trengte en rideklubb og help til finansiering for å få bygget ridehus. Asker Rideklubb, Steinseth Ridesenter og Asker helsesportlag dannet et AS og i 1981 ble ridehuset på Steinseth en realitet. Det ble mange fine år på 80- og 90-tallet der klubben arrangerte feltritt-, dressur- og sprangstevner på nasjonalt nivå, i tillegg til Nordisk i Feltritt og Nordisk for Pararyttere. Klubben hadde ponnier og hester i NM, Nordisk og EM i sprang , dressur, feltritt og para med mestere og medaljer i alle grener.

Etterhvert ble det dannet en egen rideklubb på Steinseth og hovedsetet til Asker Rideklubb ble flyttet til Store Berg. Etter mange år og mye jobbing fikk vi ridehus på Store Berg i 2011.

Det ble et fort et aktivt miljø på Store Berg med aktive ryttere på alle nivåer i flere grener. Pararytterne våre tok flere NM gull.
I 2017 ble Store Berg Gård solgt og nye eiere startet en satsing på islandshester.

I dag er vi en aktiv klubb med medlemmer fra et tjuetalls staller over hele Asker og omegn. Vi har faste treninger i sprang og dressur, i tillegg til helgekurs i flere disipliner. Gangartstrening, Working Equitation, programridning og temakvelder er noen av aktivitetene i hallen i dag. Mange av våre medlemmer er ute og representerer klubben på stevner i sprang, dessur og feltritt på distrikts-, lands- og elitenivå.

Grasrotandelen

Husk at du kan registrere Asker Rideklubb som mottaker av grasrotandel! Alle som spiller Norsk Tippings spill har mulighet til å velge et idrettslag eller forening som skal få inntil 5 prosent av spillinnsatsen. Her kan du søke opp og legge til Asker Rideklubb som mottaker av grasrotandelen.

Tillitsvalgte i klubben pr mars 2024

Her finner du oversikt over styret og hvem som har ansvar for hva.